Καύσωνας και παιδιά Loot4Kids Άρθρα
Καύσωνας και παιδιά

Καλημέρα και καλή εβδομάδα από την ομάδα του Loot4kids. Μπήκαμε για τα καλά στο καλοκαίρι και ήρθε η ώρα να μας χτυπήσει την πόρτα ο πρώτος καύσωνας του 2021. Είναι γνωστό ότι οι πολύ υψηλές θερμοκρασίες στη χώρα μας είναι συχνό φαινόμενο κατά τη διάρκεια του καλοκαιριού. Περισσότερο ευάλωτοι όταν υπάρχει καύσωνας είναι τα παιδιά και οι ηλικιωμένοι. Πώς μπορούμε όμως να προστατεύσουμε τα παιδία μας από αυτό το φυσικό φαινόμενο;

Καύσωνας παιδιά μπάνιο

Γιατί επηρεάζει ο καύσωνας περισσότερο τα παιδιά

Ας ξεκινήσουμε από τα βασικά κατανοώντας τι συμβαίνει στα παιδιά και στο σώμα τους όταν υπάρχει καύσωνας.

  • Πρώτα από όλα πρέπει να γνωρίζουμε ότι στα παιδιά η θερμοκρασία σώματος αυξάνετε γρηγορότερα από ότι στους ενήλικες. Αυτό συμβαίνει κυρίως  διότι έχουν μικρότερη επιφάνεια σώματος σε σχέση με τον όγκο τους.
  • Λόγο του αυξημένου μεταβολισμού τους τα παιδιά παράγουν περισσότερη θερμότητα από τους ενήλικες για τις ίδιες λειτουργίες.
  • Τα παιδιά ιδρώνουν λιγότερο από τους ενήλικες για αυτό είναι και δυσκολότερος ο αυτοέλεγχος της θερμοκρασίας του σώματος τους.

Πιθανές επιπτώσεις στην υγεία από τις ακραία υψηλές θερμοκρασίες (καύσωνας)

Ο καύσωνας μπορεί να επηρεάσει τόσο τα παιδιά όσο και τους ενήλικες με ποικίλους τρόπους.

  1. Αφυδάτωση. Αφυδάτωση συμβαίνει όταν η πρόσληψη νερού δεν είναι αρκετή να αντικαταστήσει το ελεύθερο νερό που χάνεται λόγω των κανονικών φυσιολογικών απωλειών, περιλαμβανόμενης της αναπνοής, της διούρησης και του ιδρώτα.
  2. Θερμικές κράμπες. Μέσο της εφίδρωσης χάνουμε πολύτιμα στοιχεία από τον οργανισμό και αυτός αντιδρά με θερμικές κράμπες οι οποίες εκδηλώνονται με μυϊκούς πόνους. Οι θερμικές κράμπες πολλές φορές αποτελούν πρόδρομο στάδιο της θερμικής εξάντλησης.
  3. Θερμική εξάντληση. Κατά την θερμική εξάντληση η θερμοκρασία του σώματος ανεβαίνει σημαντικά και ξεκινά η απώλεια υγρών και αλάτων από το σώμα, γεγονός που οδηγεί σε ένα γενικότερο αίσθημα αδιαθεσίας.
    Αν η θερμική εξάντληση δεν αντιμετωπιστεί γρήγορα μπορεί να οδηγήσει σε θερμοπληξία.
  4. Θερμοπληξία. Η θερμοπληξία  είναι η υπερθέρμανση του σώματος, δηλαδή μεγάλη αύξηση της θερμοκρασίας του που μπορεί να φτάσει σε επικίνδυνα επίπεδα. Πρόκειται για μια βαριά και επείγουσα κλινική κατάσταση που εμφανίζεται συνήθως όταν υπάρχει καύσωνας.
Καύσωνας παιδιά μπουγέλο

Καύσωνας και παιδιά πώς να τα προστατέψετε.

Πριν δούμε τι μας προτείνει το healthychildren.org οφείλουμε να αναφέρουμε λίγα λόγια για  αυτό. Το Heathychildren.org είναι η Αμερικανική Ακαδημία Παιδιάτρων και ο ιστότοπος τους συμμορφώνεται με το πρότυπο HONcode για αξιόπιστες πληροφορίες υγείας στο διαδίκτυο.

Συγκεκριμένα αναφέρουν

Όταν οι καιρικές συνθήκες δεν αποτελούν κίνδυνο για την υγεία, τα παιδιά μπορούν και πρέπει να παίζουν σε εξωτερικούς χώρους. Ένας δείκτης θερμοκρασίας στους 32 βαθμούς κελσίου  ή παραπάνω, όπως προσδιορίζεται από την Εθνική Υπηρεσία Καιρού, ενέχει σημαντικό κίνδυνο για την υγεία. Ωστόσο, υπάρχουν πολλά πράγματα που μπορείτε να κάνετε για να νικήσετε τη ζέστη και να προστατέψετε το παιδί σας από ασθένειες που σχετίζονται με τη θερμότητα ειδικά όταν υπάρχει καύσωνας.

  • Βρείτε έναν κλιματιζόμενο χώρο. Εάν το σπίτι σας δεν διαθέτει κλιματισμό, βρείτε ένα κοντινό κτήριο που διαθέτει. Οι βιβλιοθήκες μπορούν να είναι ένα εξαιρετικό μέρος για ένα δροσερό καταφύγιο από τη ζέστη.

  • Μείνετε ενυδατωμένοι. Ενθαρρύνετε τα παιδιά σας να πίνουν νερό τακτικά και να τους το προσφέρετε άμεσα – ακόμη και πριν το ζητήσουν. Τις ζεστές μέρες, στα βρέφη που λαμβάνουν μητρικό γάλα  μπορεί να δοθεί επιπλέον μητρικό γάλα. Δεν πρέπει να τους δοθεί νερό. Ειδικά τους πρώτους έξι μήνες της ζωής. Τα βρέφη που λαμβάνουν φόρμουλα μπορούν να λάβουν επιπλέον φόρμουλα σε ένα μπουκάλι.

  • Ελαφριά ρούχα. Ντύστε τα παιδιά σας με ρούχα ανοιχτόχρωμα, ελαφριά και με υλικό που θα μεγιστοποιήσει την εξάτμιση του ιδρώτα. Τα παιδιά έχουν χαμηλότερη ικανότητα εφίδρωσης από τους ενήλικες.

  • Επιπλέον χρόνος ανάπαυσης. Ο καύσωνας μπορεί συχνά να κάνει τα παιδιά (και τους γονείς τους) να αισθάνονται κουρασμένοι. Όταν τα παιδία σας αισθάνονται ζεστά, κάντε τους ένα δροσερό μπάνιο ή κάντε χρήση υδρονέφωσης ώστε να χαμηλώσετε την θερμοκρασία τους. Το κολύμπι είναι ένας  πολύ καλός τρόπος για να δροσιστείτε ενώ παραμένετε δραστήριοι.

  • Ρωτήστε για τις πολιτικές. Μιλήστε με τον φροντιστή του παιδιού σας, το θερινό camp, τον προπονητή ή την κατασκήνωση σχετικά με τις πολιτικές τους για την προστασία των παιδιών σας καθ ‘όλη τη διάρκεια της ημέρας. Ειδικά κατά τη διάρκεια του υπαίθριου παιχνιδιού ή της άσκησης.

  • Προειδοποίηση Ασφαλείας. Μην αφήνετε ποτέ παιδιά σε αυτοκίνητο ή σε άλλο κλειστό μηχανοκίνητο όχημα. Η θερμοκρασία μέσα στο αυτοκίνητο μπορεί γρήγορα να γίνει πολύ υψηλότερη από την εξωτερική θερμοκρασία. Σε ένα αυτοκίνητο μπορεί να αυξηθεί η θερμοκρασία αρκετούς βαθμούς σε μόλις 10 λεπτά και να συνεχίσει να αυξάνεται σε θερμοκρασίες που προκαλούν ακόμη και θάνατο. 

Πότε να καλέσετε τον παιδίατρό σας

Καλέστε αμέσως τον παιδίατρό σας εάν τα παιδιά σας εμφανίσουν οποιοδήποτε από τα ακόλουθα συμπτώματα. Ο παιδίατρος σας θα κρίνει τι κινήσεις πρέπει να κάνετε  και εάν απαιτείται άμεση αξιολόγηση.

  • Αίσθημα λιποθυμίας
  • Ακραία κούραση (π.χ. ασυνήθιστα υπνηλία, ή δυσκολία  να το ξυπνήσετε)
  • Πονοκέφαλο
  • Πυρετό
  • Έντονη δίψα
  • Απουσία ούρησης για πολλές ώρες
  • Ναυτία
  • Έμετο
  • Ταχύπνοια ή δυσκολία στην αναπνοή
  • Μούδιασμα του δέρματος ή μυρμήγκιασμα
  • Μυϊκοί πόνοι
  • Μυϊκοί σπασμοί
Καύσωνας παιδιά και γιατρός

Ψυχολογικές επιπτώσεις στα παιδιά όταν υπάρχει καύσωνας

Βασικό είναι να μην ξεχνάτε και την ψυχική υγεία του παιδιού σας. Τα παιδιά μπορεί να γίνουν ανήσυχα  εάν παραμείνουν στο σπίτι για πολλές ώρες την μέρα. Προετοιμαστείτε εγκαίρως για την ψυχαγωγία τους με εσωτερικές δραστηριότητες και παιχνίδια και περιορίστε το χρόνο έκθεσης τους σε οθόνες. Διαβάστε το άρθρο μας σχετικά με το πόσο χρόνο μπορεί να περνά ένα παιδί μπροστά από οθόνες. (τηλεόραση, κινητό, Tablet κλπ)

Απλοί κανόνες για την προστασία της οικογένειάς σας από ηλιακά εγκαύματα

  • Κρατήστε τα μωρά κάτω των 6 μηνών μακριά από άμεσο ηλιακό φως. Βρείτε σκιά κάτω από ένα δέντρο, μια ομπρέλα, ή το καροτσάκι.
  • Όταν υπάρχει καύσωνας ντύστε τον εαυτό σας και τα παιδιά σας με δροσερά, άνετα ρούχα που καλύπτουν το σώμα, όπως ελαφρύ βαμβακερό παντελόνι, μακρυμάνικα πουκάμισα και καπέλα.
  • Επιλέξτε ρούχα φτιαγμένα με πυκνή ύφανση. Προστατεύουν καλύτερα από τα ρούχα με πιο χαλαρή ύφανση. Εάν δεν είστε σίγουροι πόσο σφιχτή είναι η ύφανση ενός ρούχου, κρατήστε το μπροστά σας ώστε να δείτε πόσο λάμπει το φως. Όσο λιγότερο φως, τόσο το καλύτερο. Διαφορετικά μπορείτε να αναζητήσετε ρούχα με ετικέτα για προστασία από υπεριώδη ακτινοβολία . Το ίδιο ισχύει και για την ομπρέλα παραλίας, μια παιδική σκηνή το καρότσι και άλλα.
  • Φορέστε ένα καπέλο με χείλος 7-8 εκατοστών. Έτσι θα προστατεύσετε το πρόσωπο, τα αυτιά και το πίσω μέρος του λαιμού.
  • Περιορίστε την έκθεση στον ήλιο μεταξύ 10:00 π.μ. και 4:00 μ.μ. όταν οι ακτίνες UV είναι ισχυρότερες.
  • Φορέστε γυαλιά ηλίου με τουλάχιστον 99% προστασία από την υπεριώδη ακτινοβολία. Αναζητήστε μόνο γυαλιά ηλίου με  UV προστασία για το παιδί σας.
  • Χρησιμοποιήστε αντηλιακό.
  • Βεβαιωθείτε ότι όλοι στην οικογένειά σας γνωρίζουν πώς να προστατεύουν το δέρμα και τα μάτια τους. Θυμηθείτε να δώσετε πρώτα εσείς το καλό παράδειγμα εφαρμόζοντας όλα τα μέτρα για την ασφάλεια στον ήλιο. Ο καύσωνας 

Επίσης σας ενδιαφέρουν:

Δεν ξέρετε τι παιχνίδι να επιλέξετε;

🤝 Επικοινωνήστε μαζί μας για να σας βοηθήσουμε να διαλέξετε το καταλληλότερο παιχνίδι για το παιδί σας με βάση τις δικές του προτιμήσεις αλλά και τις ψυχοπαιδαγωγικές πτυχές που θέλετε να ενισχύσετε. Είμαστε πάντα στη διάθεση σας για να σας λύσουμε κάθε απορία σχετικά με το παιχνίδι και να βοηθήσουμε το παιδί να αναπτυχθεί και να εξελιχθεί σωστά μέσα από αυτό. Όταν υπάρχει καύσωνας προτιμήστε να παίξετε ένα επιτραπέζιο ή ένα παιχνίδι δραστηριοτήτων σε εσωτερικό χώρο ώστε να παραμείνετε ασφαλείς από τις ακραίες θερμοκρασίες.

Καύσωνας και παιδιά

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *